Do poprawnego działania strony wymagana jest włączona obsługa JavaScript

Suwerenność - Robert Jackson

Suwerenność jest kluczową kategorią określającą instytucje polityczne i praktyki prawne świata nowoczesnego. Zrodziła się ona ze sporów i wojen, religijnych i politycznych, toczonych w Europie szesnastego i siedemnastego wieku. Od tego czasu idea suwerenności nieprzerwanie rozwija się, ogarniając swym zasięgiem kolejne obszary globu.

Suwerenność jest kluczową kategorią określającą instytucje polityczne i praktyki prawne świata nowoczesnego. Zrodziła się ona ze sporów i wojen, religijnych i politycznych, toczonych w Europie szesnastego i siedemnastego wieku. Od tego czasu idea suwerenności nieprzerwanie rozwija się, ogarniając swym zasięgiem kolejne obszary globu.

 

 

 

Suwerenność

Robert Jackson

wydawca: Sic!

ilość stron: 200

 

 

 

Wstęp

(przeł. Jakub Majmurek)

Suwerenność jest pewną koncepcją władzy ucieleśnionej w organizacjach terytorialnych, które zwiemy „państwami” czy „narodami”, znajdującej wyraz w ich działaniach, zarówno w wymiarze wewnętrznym jak międzynarodowym. Na początku dwudziestego pierwszego wieku na świecie jest prawie dwieście takich organizacji, każda z nich odpowiada za terytorium, nad którym sprawuje władzę i za mieszkającą na nim ludność. Suwerenność jest kluczową kategorią określającą instytucje polityczne i praktyki prawne świata nowoczesnego. Zrodziła się ona ze sporów i wojen, religijnych i politycznych, toczonych w Europie szesnastego i siedemnastego wieku. Od tego czasu idea suwerenności nieprzerwanie rozwija się, ogarniając swym zasięgiem kolejne obszary globu. Niniejsza książka prezentuje jej krótkie lecz całościowe ujęcie.

Suwerenność państwowa jest podstawową koncepcją władzy epoki nowoczesnej, być może najbardziej podstawową. Wyraźnie różni się od wcześniejszych koncepcji, zwłaszcza z poprzedniego, średniowiecznego okresu historii europejskiej, kiedy dominowała  teokratyczna i ponadnarodowa idea chrześcijaństwa łacińskiego. Idea suwerenności różni się także od koncepcji władzy, które dominowały w innych częściach świata, dopóki ekspansja mocarstw europejskich nie zmieniła jej w ideę o zasięgu globalnym (nie zaś ograniczoną jedynie do Europy czy Zachodu). Ten proces zakończył się dopiero w XIX i XX wieku. Przed spotkaniem z Europejczykami i Amerykanami świat niezachodni działał w oparciu o zupełnie odmienne pojęcia władzy. W ciągu stuleci praktyki i instytucje właściwe suwerennej państwowości zostały utrwalone na wszystkich kontynentach, choć nie wszędzie były równie efektywne i w równym stopniu akceptowane.

 

przeczytaj cały wstęp oraz pierwszy rozdział książki


Czy podobał się Państwu ten artykuł?

Proszę pamiętać, że Teologia Polityczna jest inicjatywą finansowaną przez jej czytelników i sympatyków. Jeśli chcą Państwo wspierać codzienne funkcjonowanie redakcji „Teologii Politycznej Co Tydzień”, nasze spotkania, wydarzenia i projekty, prosimy o włączenie się w ZBIÓRKĘ.

Każda darowizna to nie tylko ważna pomoc w naszych wyzwaniach, ale również bezcenny wyraz wsparcia dla tego co robimy. Czy możemy liczyć na Państwa pomoc?

Wydaj z nami

Wydaj z nami „Wspomnienia o Sokratesie” Ksenofonta!
Wydaj z nami „Wspomnienia o Sokratesie” Ksenofonta!
Brakuje
Wpłać darowiznę
100 zł
Wpłać darowiznę
500 zł
Wpłać darowiznę
1000 zł
Wpłać darowiznę

Newsletter

Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, aktualnych promocjach
oraz inne istotne wiadomości z życia Teologii Politycznej - dodaj swój adres e-mail.