Pismo stanowi alternatywę dla popkulturowej sieczki głównego nurtu
Pismo stanowi alternatywę dla popkulturowej sieczki głównego nurtu
Ukazał się nowy numer kwartalnika „ArtTak. Sztuki Piękne”, który trafił do sprzedaży w sieci Empik. Pismo wydawane przez Zarząd Główny Związku Artystów Plastyków, stanowi alternatywę dla popkulturowej sieczki głównego nurtu. Doceniają to czytelnicy, coraz chętniej sięgając właśnie po kolejne numery tego pisma, w których problemy kulturowe ujmowane są, mam nadzieje, głęboko i wielostronnie. Cechą rozpoznawczą „ArtTaka- Sztuk Pięknych” stała się też interdyscyplinarność, polegająca m.in. na tym, że redakcja nie ogranicza się do zainteresowań tylko malarstwem czy sztukami plastycznymi, a dopuszcza do głosu pisarzy, filozofów, poetów, którzy mówią o stanie współczesnej kultury.
„Twarzą” obecnego numeru jest Janusz Kapusta, światowej sławy artysta, myśliciel i rysownik. Janusz Kapusta jest autorem projektu plakatu-znaku graficznego Kongresu „Polska - Wielki Projekt”. Był też Janusz Kapusta, członkiem honorowym warszawskiego Komitetu Poparcia Jarosława Kaczyńskiego w wyborach prezydenckich w 2010 roku.
W rozmowie odkrywca k-dronu podkreśla wagę hierarchii w myśleniu i postrzeganiu świata. „Większość z dróg prowadzących od i do k-dronu ma wymiar sakralny” – pisze w szkicu o twórczości Kapusty Joanna Daszkiewicz. O swoiście Heglowskim rozumieniu końca sztuki rozmawiają dwaj znawcy niemieckiej filozofii z najwyższej półki, profesorowie – Andreas Arndt i Andrzej Przyłębski. Z kolei prof. Stanisław Tabisz, rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, swą wypowiedzią przywraca sztuce należną jej rangę, a tworzeniu – głęboki, demiurgiczny i dramatyczny wymiar. „Przez sztukę człowiek staje się lepszy – mówi Tabisz – bo tworzy, chcąc uczynić coś trwałego, i szuka swojej drogi w doczesnym życiu, pozostawiając świadectwa, które dla następnych pokoleń powinny być bezcenne i nieprzemijające”.
W numerze znajduje się niezwykle wnikliwa charakterystyka twórczości Wojciecha Fangora pióra Anny Pasek oraz omówienie wystawy i cyklu wykładów pt „Uczta u Mistrzów” w Pałacu Sztuki w Krakowie. W dziale „Interpretacje” znajdują się m.in. tyleż wnikliwe, co przystępne analizy obiektów Magdaleny Abakanowicz, artystki podobnie jak Janusz Kapusta o międzynarodowej renomie, (Aleksander Latkowski), malarstwa Andrzeja Mierzejewskiego (Magda Sołtys), rzeźb Pawła Jocza (Teresa Tomsia) czy pisarstwa Zofii Rosińskiej (Wiesław Ratajczak). Prezentujemy sylwetkę Katarzyny Szeszyckiej, świetnej młodej malarski, która zdobyła nagrodę główną na 24 Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego. Z nie artystycznego, a pragmatycznego punktu widzenia kondycje artysty bada Ilona Mendygrał. Stali czytelnicy pisma zwrócą zapewne uwagę na literacki felieton Pawła Czapczyka „Być jak Gérard Depardieu”, a dociekliwi zadumają się nad opartym na paradoksie wierszem Lecha Majewskiego. Zapraszam do lektury i polecam!
Maciej Mazurek