Po cnotach teologicznych należy wziąć pod rozwagę cnoty kardynalne, zaczynając od roztropności. Po pierwsze więc omówimy roztropność samą w sobie, po drugie jej części, po trzecie odpowiadający jej dar, po czwarte przeciwne jej wady, po piąte związane z nią przykazania.
Po cnotach teologicznych należy wziąć pod rozwagę cnoty kardynalne, zaczynając od roztropności. Po pierwsze więc omówimy roztropność samą w sobie, po drugie jej części, po trzecie odpowiadający jej dar, po czwarte przeciwne jej wady, po piąte związane z nią przykazania.
Traktat o roztropności
św. Tomasz z Akwinu
wydawca: Antyk Marek Derewiecki
ilość stron: 200
KWESTIA 47
O ROZTROPNOŚCI SAMEJ W SOBIE
Po cnotach teologicznych należy wziąć pod rozwagę cnoty kardynalne, zaczynając od roztropności. Po pierwsze więc omówimy roztropność samą w sobie, po drugie jej części, po trzecie odpowiadający jej dar, po czwarte przeciwne jej wady, po piąte związane z nią przykazania.
W związku z pierwszą kwestią rozważymy szesnaście pytań:
1. Czy roztropność istnieje w woli, czy w rozumie?
2. Jeżeli istnieje w rozumie, to czy tylko w praktycznym, czy także
w teoretycznym?
3. Czy przejawia się ona w poznaniu rzeczy jednostkowych?
4. Czy jest ona cnotą?
5. Czy jest cnotą szczególnego gatunku?
6. Czy wyznacza cel cnotom moralnym?
7. Czy ustala środek w zakresie cnót moralnych?
8. Czy jej właściwym aktem jest nakazywanie?
9. Czy do roztropności należy troskliwość, czyli czujność?
10. Czy zakres roztropności obejmuje rządzenie zbiorowościami?
11. Czy roztropność, która odnosi się do dobra własnego, jest cnotą
tego samego gatunku co ta, która dotyczy dobra wspólnego?
12. Czy roztropność przysługuje poddanym, czy tylko rządzącym?
13. Czy roztropność znajduje siê w ludziach złych?
14. Czy roztropność znajduje się we wszystkich ludziach dobrych?
15. Czy roztropność przysługuje nam z natury?
16. Czy roztropność traci się przez zapomnienie?