18 marca - koncert: Benewencki obrzęd adoracji krzyża

Data: 18.03.2012 r.
Godzina: 19:30
Miejsce: kościół Wszystkich Świętych (plac Grzybowski)

 

Benewencki obrzęd adoracji krzyża

Wykonanie:
Ensamble Organum pod kierunkiem Marcela Peresa 

Data: 18.03.2012 r.
Godzina:  19:30
Miejsce: kościół Wszystkich Świętych (plac Grzybowski)

 

Marcel Peres

Jest to nestor francuskiej muzyki dawnej, jednego z najwybitniejszych badaczy i praktyków chorału gregoriańskiego, śpiewak i instrumentalista, rzadko wykonuje koncerty organowe. Muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej. Po studiach organowych i kompozycji w Conservatoire de Nice, Marcel Peres kontynuował naukę w Anglii (Królewska Szkoła Muzyki Kościelnej), a następnie w Kanadzie, gdzie przez 2 lata pracował wraz z Early Music Studio w Montrealu i Muzycznym Centrum Badawczym National Film Board. Powróciwszy do Europy w 1979 r., Peres rozwijał swoją wiedzę z zakresu muzyki średniowiecznej pod kierunkiem Michel’a Huglo (Ecole Pratique des Hautes Etudes w Paryżu). By wiedzę teoretyczną ożywić praktyką, założył w 1982 r. Ensemble Organum, z którym podją ł systematyczną i metodologiczną pracę nad odkrywaniem najmniej zbadanych przestrzeni średniowiecznego repertuaru. Od 1984 r. Marcel Peres kieruje Association for Research and Interpretation of Medieval Music (stowarzyszenie zajmujące się badaniem i interpretacją muzyki średniowiecznej) przy opactwie Royaumont we Francji. Każdego roku, pod jego kierownictwem, podejmowanych jest kilka programów badawczych w różnych dziedzinach. Dzięki tym badaniom możemy zapoznać się ze szkołą śpiewu Notre-Dame de Paris, kodeksów z Akwitanii (XI i XII w.) czy nawet z mikrointerwałami i ornamentacją chorału gregoriańskiego. Wraz z Ensemble Organum nagrał wielem płyt, będących ilustracją badań.

Poglądy Peres’a dotyczące chorału gregoriańskiego (a zwłaszcza tzw. chorału starorzymskiego) bywają postrzegane jako kontrowersyjne, zwłaszcza w kręgach bliskich tradycyjnemu interpretowniu chorału, zapoczątkowanego przez benedyktynów z opactwa w Solesmes. Peres odkrywa i dokumentuje powiązania chorału zachodniego ze śpiewami Wschodu (Bizancjum). By lepiej zgłębić te zagadnienia podjął owocną współpracę z Lycourgos’em Angelopoulos’em, dyrygentem chóru z Aten, który zajmuje się interpretacją muzyki greckiej, wczesnochrześcijańskiej.

Do posłuchania: http://www.lastfm.pl/music/Marcel+Peres

Pierwsza czesc koncertu poswiecona bedzie liturgii adoracji krzyza według tradycji benewenckiej. Rekopis „Benevento, Biblioteca capitolare, Ms 40” pochodzi z XII wieku, choc sama muzyka jest o wiele starsza. W rekopisie zachowało sie kilka tekstów greckich. Niektóre z nich, jak na przykład antyfone O quando in cruce, znalezc mozna równiez w re- kopisach bizantyjskich. Liturgia w rekopisie przedstawiona jest w wersji dwujezycznej. Kazda antyfona i kazdy psalm wystepuje najpierw po grecku, a nastepnie po łacinie. Jest to cenny zabytek z czasów, kiedy liturgie w Italii celebrowano w jezyku greckim. W spiewach tych odbija sie echo pierwszych liturgii, które z Jerozolimy rozprzestrzeniły sie na kraje basenu Morza Sródziemnego. Niestety zachowała sie tylko czesc starego repertuaru liturgicznego Benewentu. Spiewy te zaczeły zanikac juz na poczatku wieku XI i stop- niowo ich miejsce zajał spiew rzymski. Swymi korzeniami muzyka benewencka siega póznego antyku, a zatem stanowi swiadectwo bardzo istotne dla zrozumienia estetyki pierwszych liturgii. Wpływ Benewentu da sie zauwazyc az na wybrzezu Dalmacji, gdzie znajduja sie rekopisy sporzadzone pismem benewenckim. Jest to poruszajace swiadectwo epoki, w której Adriatyk nie stanowił granicy, lecz szlak komunikacyjny.

Koncert odbywa się w ramach cyklu koncertów: Śmierć Unplugged.

„Śmierć Unplugged” to cykl koncertów skupionych wokół tematyki śmierci i jej obecności w kulturze i historii. Projekt realizowany jest w okresie Wielkiego Postu, w dniach: 15–25 marca 2012 roku. Poprzez jego realizację Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza warszawiaków do pogłębienia refleksji nad znaczeniem cierpienia, przemijania i śmierci w ich życiu.

 

Polceamy!