Święte kobiety, sacrum i polityka. Polskie klasztory żeńskie XIII wieku

Kiedy powstały w Polsce pierwsze klasztory żeńskie i w jaki sposób ich fundacje stawały się gestem politycznym o teologicznym zabarwieniu – znakiem obecności rodu w porządku zbawienia? Jakie były wzorce świętości kobiecości? Dlaczego święta Jadwiga Śląska, małżonka Henryka Brodatego i matka Henryka Pobożnego jest postacią nie mniej ciekawą od swej andegaweńskiej imienniczki, żony Władysława Jagiełły?

Trudno w historii średniowiecza o równie wyraziste przykłady symbolicznego połączenia porządków doczesności i wieczności jak klasztory – miejsca religijnego skupienia i kultu Bożego, ale też przestrzenie z konieczności osadzone w realiach politycznych, społecznych, materialnych. Klasztor w średniowieczu często był zarazem znakiem obecności sacrum i instytucją głęboko zakorzenioną w ziemi – dosłownie (za sprawą hojnych nadań) i metaforycznie.

Kiedy powstały w Polsce pierwsze klasztory żeńskie i w jaki sposób ich fundacje stawały się gestem politycznym o teologicznym zabarwieniu – znakiem obecności rodu w porządku zbawienia? Jakie były wzorce świętości kobiecości? Dlaczego święta Jadwiga Śląska, małżonka Henryka Brodatego i matka Henryka Pobożnego jest postacią nie mniej ciekawą od swej andegaweńskiej imienniczki, żony Władysława Jagiełły?

W najnowszym odcinku Dialogów epok rozmawiamy z dr Anną Agnieszką Dryblak – mediewistką, badaczką historii Kościoła, specjalizującą się w dziejach średniowiecznych zakonów żeńskich. Punktem wyjścia do rozmowy była jej wyróżniona nagrodą KLIO I stopnia książka Piastowskie fundacje klasztorów żeńskich w Polsce XIII wieku. Między recepcją obcych wzorców a tworzeniem oryginalnego modelu.

____________

Historia to nie tylko przytłaczający datami i nazwiskami gąszcz dawnych wydarzeń, badanie „niegdysiejszych śniegów”, które znuży nawet najwytrwalszych fascynatów przeszłości, czy przestrzeń manipulowania faktami dla doraźnych celów. To też próba zrozumienia, jak rodziły się idee, które formują dzisiejszy świat, jak kształtowały się granice – nie tylko te geograficzne, ale duchowe czy mentalne, jak ludzie w różnych epokach myśleli o relacji jednostki, wspólnoty i Boga. Jakie wydarzenia, postaci, dzieła – zmieniały sposób postrzegania władzy, religii czy wojny? W podcaście „Dialogi epok” wybierzemy się na poszukiwania momentów przełomu w dziejach Europy i Polski, przyjrzymy się ciągłości i przeobrażeniom idei o ponadepokowym znaczeniu, miejscu religii w porządku politycznym i kulturowym.  Jak cesarz Konstantyn zmienił historię chrześcijaństwa i imperium rzymskiego? Na czym polegało wielkie starcie idei – uniwersalizmu i suwerenności – uosabianych przez średniowiecznych papieży, cesarzy i królów? Z jakich źródeł możemy poznać XVII wiek, stulecie wojen, srebrny wiek Rzeczypospolitej, odmalowany w fascynujący sposób na kartach Trylogii Henryka Sienkiewicza i w ekranizacjach jego powieści? Tym tematom już w pierwszych odcinkach Dialogów epok Adam Talarowski przyjrzy się z zaproszonymi gośćmi, wybitnymi specjalistami w swych dziedzinach.

Obserwuj nas na: YouTubeSpotify i na wielu innych platformach.

Podobają Ci się podcasty Teologii Politycznej?
Serdecznie zachęcamy do wsparcia naszych nagrań.