Seminarium: O łataniu dziury w beczce na UW!

Polecamy seminarium Bartosza Fingasa pt. Łatanie dziury w beczce…, czyli o szczęściu i dobrym życiu według filozofii klasycznej - trwają zapisy!


Polecamy seminarium Bartosza Fingasa pt. Łatanie dziury w beczce…, czyli o szczęściu i dobrym życiu według filozofii klasycznej - trwają zapisy!

Czytaj więcej o seminarium

Opis kursu

W ramach zajęć proponuję wspólne uczenie się od filozofów, którzy mierzą się z najważniejszymi dla każdego człowieka pytaniami i proponują praktyczne, choć niekonieczne proste, odpowiedzi. Najprawdopodobniej swoją przystępnością i barwnymi historiami nie przebiją popularnych poradników quasi-psychologicznych z prostymi receptami na szczęście, jednak z pewnością umożliwią to, co według Arystotelesa jest jednym z ważnych aspektów życia szczęśliwego: głęboką refleksję nad podstawowymi zagadnieniami, o które pyta każdy myślący człowiek – szczęściem, dobrem, cnotami, celami ludzkiego działania i życia. Być może dzięki proponowanym zajęciom Słuchaczom łatwiej będzie załatać beczkę z platońskiej anegdoty, by życie nie przelatywało jak woda przez dziurawe naczynie, ale było możliwe jego napełnienie.

Na zajęciach będziemy inspirować się tradycją filozoficzną zapoczątkowaną przez Arystotelesa, a posiadającą swoich kontynuatorów od średniowiecza po XXI wiek – z tej racji często jest nazywana filozofią klasyczną.

W trakcie zajęć zostaną poruszone m.in. następujące tematy:

  • Czym jest etyka w filozofii klasycznej i jak odnosi się do życia codziennego?
  • Jakie są kryteria dobrych czynów i wyznaczniki dobrego życia?
  • Jaka jest rola emocji w życiu moralnym człowieka?
  • Czym są cnoty i w jaki sposób ułatwiają one działanie?
  • Jak kształcić cnoty i kształtować swój charakter? Po czym poznać, że nam się to udaje?
  • W jaki sposób przejawiają się roztropność męstwo, umiarkowanie i sprawiedliwość w życiu codziennym?
  • Co czyni nas wielkodusznymi?
  • Czym różni się przyjemność od radości i spełnionego życia?
  • Jak odkryć, co jest w życiu ważne i skupić się na realizacji kluczowych dla nas wartości?
  • Co filozofia klasyczna mówi o celach i sensie ludzkiego życia i jakie ma to znaczenie dla nas?
  • Zajęcia będą zawierać wprowadzenie merytoryczne, ale polegać będą głównie na analizach konkretnych przykładów wymyślanych wspólnie na zajęciach oraz praktycznych warsztatach umożliwiających autorefleksję i odniesienie omawianych zagadnień do życia codziennego.

    Konwersatorium z elementami wykładu i warsztatów, 30 godzin

    Cel ogólny

    Zapoznanie Słuchaczy z koncepcjami dobrego życia i szczęścia w filozofii klasycznej oraz pobudzenie refleksji i dyskusji na temat ich aktualności dla współczesnego człowieka.

    Cele szczegółowe

    • zarysowanie odpowiedzi na pytanie, czym jest szczęśliwe i spełnione życie według filozofii klasycznej,
    • przedstawienie etyki cnót jako filozofii człowieka i jego rozwoju,
    • zarysowanie odpowiedzi na pytania, jak kształcić cnoty i ćwiczyć swój charakter,
    • przedyskutowanie aktualności klasycznej filozofii dobrego życia wobec współczesnych wyzwań i życia codziennego,
    • zbadanie zbieżności niektórych tez klasycznej filozofii praktycznej ze współczesnymi teoriami i koncepcjami (np. z psychologią pozytywną Martina Seligmana czy koncepcją nawyków skutecznego działania Stephena Coveya).

    Korzyści dla słuchaczy

    • w zakresie wiedzy: Słuchacz zdobędzie wiedzę na temat koncepcji dobrego życia i etyki cnót w filozofii klasycznej,
    • w zakresie umiejętności: Słuchacz zdobędzie umiejętność oceniania codziennych sytuacji i problemów moralnych korzystając z kategorii etyki cnót.

    Metody pracy

    • mini-wykład,
    • warsztat,
    • dyskusja,
    • praca w grupach.

    Metody weryfikacji efektów kształcenia (dla Słuchaczy przystępujących do egzaminu)

    Forma pisemna, pytania otwarte.

    Zapisz się!