W owym pytaniu „Quem quaeritis?" („Kogo szukasz?”) zawiera się refleksja odnosząca się do czterech wersów średniowiecznej liturgii wielkanocnej, które później złożyły się na duży zbiór średniowiecznego dramatu liturgicznego, znanego również jako Visitatio sepulchri. „Quem quaeritis" jest pytaniem, które nie ogranicza się jednak do realiów czasu teatru średniowiecznego, ale dotyczy wszelkiego teatralnego poszukiwania. Jest to droga przez odwieczne pytania ludzkości, spotkania z tym, co umyka ludzkim zmysłom. Z tym, co wykracza poza znaną nam rzeczywistość.
W poniedziałek, 20 maja odbył się kolejny wykład z cyklu wykładów Janopawłowych organizowanych przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim uniwersytecie Angelicum. Prelekcję zatytułowaną „Quem quaeritis? – Teatr w poszukiwaniu sensu” wygłosił prof. Jarosław Kilian – reżyser teatralny i operowy, wieloletni dziekan Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej i pedagog w Collegium Civitas.
Prof. Kilian rozpoczął swój wykład od przywołania słów zawartych w książce „Krótka historia teatru polskiego” autorstwa wybitnego historyka teatru, Zbigniewa Raszewskiego (1925-1992):
„Quem queritis? (Kogo szukasz?); Jesum Nazarenum (Jezus z Nazaretu). Od tych słów, częściowo wypowiedzianych, częściowo zaśpiewanych, zgodnie ze starożytnym zwyczajem, wywodzącym się jeszcze ze starożytności, rozpoczął się teatr chrześcijański”.
W owym pytaniu Quem quaeritis? („Kogo szukasz?”) zawiera się refleksja odnosząca się do czterech wersów średniowiecznej liturgii wielkanocnej, które później złożyły się na duży zbiór średniowiecznego dramatu liturgicznego, znanego również jako Visitatio sepulchri. Quem quaeritis jest pytaniem, które nie ogranicza się jednak do realiów czasu teatru średniowiecznego, ale dotyczy wszelkiego teatralnego poszukiwania odpowiedzi na odwieczne pytania ludzkości, spotkania z tym, co umyka ludzkim zmysłom. Z tym, co wykracza poza znaną nam rzeczywistość.
„Kto tam jest?" – rozbrzmiało pytanie, którym rozpoczyna się Hamlet Shakespare'a. Wszystko co wydarzyło się w tym dramacie, miało swój początek właśnie w ukazaniu się ducha, który nie uczynił tego bez powodu. W teatrze wszystko co niewidzialne staje się widzialne. Teatr jest właśnie tą przestrzenią, właśnie tym doświadczeniem, w którym poprzez język i technologię uwidacznia się żywa moc słowa.
Prof. Kilian zwrócił uwagę na znaczenie wielkich dzieł klasycznych, które są niczym skrzynia wydobyta z morskich głębin. Jeśli odnajdziemy do niej klucz, odkryjemy w niej kolejne i kolejne skrzynie, nieotwarte kufry i szuflady pozostawione dla kolejnych poszukiwaczy. Wielkie teksty wciąż wyznaczają ramy naszych wierzeń i stanowią fundament, na którym wznosimy kolejne konstrukcje. Klasyka jest zatem stale płynącym źródłem, do którego należy nieustannie powracać. Drzemie w niej energia, która ma zdolność ożywiania kolejnych pokoleń.
Powołując się na łacińską sentencję: „Pro captu lectoris habent sua fata libelli” („Los książek zależy od otwartości i talentu czytelnika”) prof. Kilian podkreślił, że los klasyki w teatrze zależy od talentów i wrażliwości tych „czytelników”, którzy klasykę wprowadzają w swój warsztat teatralny.
***
Otwarte wykłady Janopawłowe wygłaszane przez uczonych z całego świata są organizowane przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II na wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu – Angelicum w Rzymie, rzymskiej Alma Mater Karola Wojtyły.
Instytut Kultury św. Jana Pawła II jest interdyscyplinarną instytucją naukowo-dydaktyczną powołaną na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie w stulecie urodzin Jana Pawła II 18 maja 2020 r. Misją Instytutu jest refleksja nad najważniejszymi problemami współczesnego Kościoła i świata inspirowana życiem i myślą św. Jana Pawła II. Celem Instytutu jest więc nie tylko badanie dorobku Wielkiego Papieża, ale również myślenie wraz z nim o najważniejszych sprawach kultury duchowej, a więc np. solidarności, miłosierdziu, sztuce chrześcijańskiej, miejscu Kościoła we współczesnym świecie czy kryzysie duchowym Europy.
Instytut jest współprowadzony przez Fundację Świętego Mikołaja (wydawcę Teologii Politycznej) i w całości finansowany przez prywatnych darczyńców z Polski.
Zapraszamy serdecznie do ich grona! >> https://teologiapolityczna.pl/jp2