W podziemiach katedry św. Floriana na warszawskiej Pradze 14 listopada odbył się wernisaż nowej wystawy współczesnej sztuki sakralnej: „Nawiedzenie. 20 obrazów”. Wśród pierwszych oglądających byli m.in. artyści. Kurator wystawy dr Dariusz Karłowicz podkreślił podczas jej otwarcia, że to dzięki ich pracy widać, iż malarstwo sakralne może być żywym, ważnym, inspirującym i pięknym wymiarem życia współczesnego Kościoła.
Prezentowane na wystawie 20 płócien Nawiedzenia to trzeci po obrazach Miłosierdzia Bożego i Zwiastowania krok projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Stawia on sobie za cel ożywienie zamierającej tradycji zachodniego malarstwa sakralnego i odnowę mecenatu. Wystawę można oglądać w Warszawie do 12 stycznia 2025 r., towarzyszy jej katalog oraz kartki z obrazami a także liczne wydarzenia: konferencja o sztuce sakralnej (16 listopada), oprowadzanie kuratorskie (22 listopada) oraz seria dyskusji i wykład ks. prof. Marka Starowieyskiego.
„Aż trudno uwierzyć, że pierwsza wystawa miała miejsce zaledwie 2 lata temu. Bardzo wiele się przez ten czas wydarzyło: rośnie liczba wystaw i miast, które je gościły. Za nami coraz więcej warsztatów, seminariów, spotkań. Ani się obejrzeliśmy, a idea namalowania katolicyzmu od nowa zaowocowała powstaniem środowiska artystów i intelektualistów zainteresowanych odrodzeniem zachodniej sztuki sakralnej” – mówił dr Dariusz Karłowicz otwierając w katedralnych podziemiach wystawę „Nawiedzenie. 20 obrazów”. Kurator dziękował artystom, którzy „zgodzili się na tę wspólną podróż”, jaką jest udział w planowanym na 21 lat projekcie „Namalować katolicyzm od nowa” i zobrazowanie 20 tajemnic różańcowych. Obecni byli niemal wszyscy uczestnicy projektu malarskiego m.in. Ewa Czwartos, Bogna Podbielska, Beata Stankiewicz, prof. Grzegorz Wnęk, Krzysztof Klimek, Wojciech Głogowski, Jacek Dłużewski, Ignacy Czwartos, Jacek Hajnos OP.
„Właściwym miejscem dla malarstwa sakralnego nie są galerie lecz Kościół, dlatego, za szczególny zaszczyt poczytujemy sobie duchowy patronat, jaki nad naszym projektem objęli przełożeni diecezji warszawsko-praskiej” – mówił dr Karłowicz otwierając wystawę. Wernisaż poprzedziła msza św. pod przewodnictwem biskupa warszawsko-praskiego Romualda Kamińskiego, koncelebrowana m.in. z biskupami pomocniczymi - Jackiem Grzybowskim i nominatem Tomaszem Sztajerwaldem, ks. prof. Janem Sochoniem, dominikanami Jackiem Hajnosem OP i Cezarym Binkiewiczem OP z rzymskiego Angelicum.
Bp Kamiński nawiązując do tajemnicy Nawiedzenia i zarazem tematu wystawy powiedział podczas jej otwarcia, że „Maryja uczy czegoś istotnego, czyli służby drugiemu człowiekowi”. Wskazał, że jest to „idealny wzorzec na ten czas, kiedy służba nie jest w cenie, lecz panowanie i wszelka przemoc”.
„Kiedy będziecie podziwiać te obrazy i przyglądać się im, spróbujcie zobaczyć nie tylko znaną scenę spotkania dwóch świętych kobiet, Elżbiety i Maryi, ale również to, co wyraża czytana dziś Ewangelia, że „królestwo Boże pośród was jest” – mówił bp Grzybowski podczas mszy św. poprzedzającej wernisaż. Podkreślił, że artyści-malarze „to właśnie chcieli uchwycić w spotkaniu czterech osób: Marii, Jezusa, Elżbiety i Jana, uosabiających piękno królestwa Bożego, piękno miłości, służby i pokoju. To piękno przemienia wszystko, zapowiada nadejście nowego świata, Nowego Testamentu, odkupieńczej misji Chrystusa. Niech zatem te obrazy skłonią nas do refleksji, że pośród nas ma być królestwo Chrystusa a nasze pokolenie, nie inne, musi wziąć za to odpowiedzialność”.
Dariusz Karłowicz, zwrócił uwagę, że to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez pomocy mecenasów, którzy w całości finansują projekt, ale też „wspierają radą, doświadczeniem i pomysłami” – zaznaczył wymieniając nazwiska polskich przedsiębiorców: Danuty i Krzysztofa Domareckich, Jolanty Domańskiej-Gruszki i Mirosława Gruszki, Wojciecha Piaseckiego, Doroty i Tomasza Zdziebkowskich.
Organizatorami projektu są trzy podmioty: Fundacja Świętego Mikołaja, redakcja Teologii Politycznej oraz Instytut Kultury św. Jana Pawła II na Papieskim Uniwersytecie św. Tomasza z Akwinu (Angelicum) w Rzymie.
Wystawę można oglądać od 15 listopada 2024 roku do 12 stycznia 2025 roku, w podziemiach katedry warszawsko-praskiej (ul. Floriańska 3 w Warszawie), od poniedziałku do soboty w godzinach 12:00-19:00 oraz w niedzielę w godzinach 10:00-20:00. Wstęp wolny.
awo