Dokładnie 14 lat temu, 6 czerwca 2010 r. w Warszawie, ks. Jerzy Popiełuszko został ogłoszony błogosławionym. 40. rocznica męczeńskiej śmierci tego kapłana archidiecezji warszawskiej, zamordowanego w październiku 1984 r. stała się okazją dla zorganizowania w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej wystawy: „Prawda i wolność. Ksiądz Jerzy Popiełuszko”, którą od jutra można oglądać w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. Dziś wernisaż.
Uroczyste otwarcie wystawy rozpoczęło się Mszą świętą w intencji kanonizacji ks. Jerzego Popiełuszki, sprawowaną w Archikatedrze Warszawskiej pod przewodnictwem bp. Michała Janochy, w czwartek 6 czerwca o godzinie 15:00.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od 7 czerwca do 3 listopada 2024 r. [wt.-pt 12:00-18:00; sb-nd 12:00-16:00]
Wystawa, którą przygotowało Muzeum Archidiecezji Warszawskiej we współpracy z Muzeum Księdza Jerzego Popiełuszki jest próbą ukazania duchowego portretu księdza Jerzego na tle miejsc i wydarzeń, które Go ukształtowały i w których brał aktywny udział. Prezentowana jest też sztuka tamtego czasu, która, tak jak błogosławiony Jerzy Popiełuszko, stawała po stronie Prawdy i Wolności.
Pierwsze spotkanie z młodym Alkiem to dom rodzinny w Okopach, miejsce i atmosfera które uformowały przyszłego kapłana. Dalej podążamy do Warszawskiego Seminarium Duchownego i do specjalnej jednostki wojskowej w Bartoszycach, do której wcielano kleryków w celu pozyskania ich do współpracy i zachwiania ich wiarą.
Jerzy Popiełuszko ukończył seminarium duchowne w 1972 r. i został wikarym kolejno w kilku warszawskich parafiach. W tym czasie ks. Jerzy miał okazje do wyjazdów zagranicznych i dzięki przychylności rodziny błogosławionego, wystawa pokazuje nieznane zdjęcia z podróży po Stanach Zjednoczonych i Europie. Obraz czasu „Solidarności” otwierają zdjęcia z Huty Warszawa, gdzie w sierpniu 1980 r. na zaproszenie strajkujących robotników sprawował posługę kapłańską. Od tego momentu związał się z „Solidarnością” i stał się obiektem inwigilacji Służby Bezpieczeństwa Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. O atmosferze tamtych lat mówią dzieła m.in. Wiesława Szamborskiego, Jacka Sroki, Łukasza Korolkiewicza, czy Jana Lebensteina ukazujące symboliczny obraz człowieka stłamszonego przez totalitarny system i próby wyzwolenia się spod komunistycznej dominacji. Przestrzeń „prosektorium” z obrazem Tomasza Tatarczyka „Łódź Charona” jest przejmującym memento męczeńskiej śmierci księdza.
Istotnym elementem wystawy są, często nieznane fotografie dokumentalne, przedstawiające życie księdza Jerzego i jego działalność oraz najważniejsze wydarzenia polityczne z tamtych lat.
Korespondują one z dziełami sztuki współczesnej wypożyczonymi z wielu polskich muzeów i kolekcji prywatnych. Narracja ekspozycji zbudowana została z wypowiedzi księdza Jerzego i notatek tajnych współpracowników SB. Zaprezentowane zostały także filmy dokumentalne z fragmentami homilii księdza, nagrania świadków i przyjaciół księdza Jerzego gromadzone przez Muzeum Księdza Jerzego Popiełuszki oraz przygotowane specjalnie na wystawę, autorskie ścieżki dźwiękowe.
Dla młodszego pokolenia wystawa jest okazją do poznania historii naszego kraju i lepszego zrozumienia życia pokolenia ich rodziców i dziadków w opresyjnym systemie. Pokolenie, które pamięta lata stanu wojennego ma okazję do refleksyjnego spotkania z żoliborskim kapłanem.
Wystawie towarzyszy katalog z esejami wybitnych znawców życia i działalności Błogosławionego.
Autor scenariusza wystawy: dr Łukasz Kossowski
Organizator: Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
Współorganizator: Muzeum Księdza Jerzego Popiełuszki
Współpraca: Archidiecezja Warszawska, Społeczny Komitet Upamiętnienia 40 rocznicy Porwania i Męczeńskiej Śmierci Błogosławionego Księdza Jerzego Popiełuszki; Fundacja Dobro; Fundacja Promocji Sztuk
fot. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej