Postulaty sierpniowe humanistów

Zachęcamy do zapoznania się z petycją dot. korekty reformy szkolnictwa wyższego

Do:
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Prof. dr hab. Barbara Kudrycka
ul. Hoża 20
00-529 Warszawa


Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym oraz ustawy dotyczące nauki (przede wszystkim o zasadach jej finansowania) miały na celu poprawę jakości badań oraz jakości kształcenia w Polsce. Wygenerowały masę rozporządzeń ministerialnych, a także pewną ilość nowych instytucji. Na poziomie poszczególnych uczelni, a także w pracy poszczególnych badaczy, doprowadziły do iście rewolucyjnego zwiększenia ilości zadań biurokratycznych, a jednocześnie do równie rewolucyjnej zmiany w sposobie dystrybucji bardzo ograniczonych środków finansowych. Można dziś otrzymać ogromne pieniądze na projekty działań zgodnych z celami uznanymi przez Ministerstwo za ważne, ale na codzienne funkcjonowanie uczelni, finansowanie pracy zarówno badawczej, jak dydaktycznej i samego funkcjonowania uczelni, środków nie ma. Ocena uczelni, wydziałów i poszczególnych pracowników jest przeprowadzana na podstawie wątpliwych kryteriów „parametrycznych”. Promuje się bezwzględną rywalizację o ilość uzyskanych w ramach tej oceny punktów. Na piedestał wynoszona jest zasada współpracy nauki z biznesem. Panuje kult biurokratycznej policzalności i rynkowej skuteczności - zarówno w odniesieniu do jakości myślenia, jak i efektów kształcenia.

Ofiarą przeprowadzonych w tym duchu reform pada przede wszystkim humanistyka. Ale uderzają one również w każdą naukę, która nie jest dość ściśle związana z bieżącymi potrzebami rynku. Uderzają także w samą ideę szkolnictwa wyższego rozumianego jako coś więcej niż specjalistyczne kształcenie zawodowe. Uderzają w ludzi już pracujących na uczelniach, a bardziej jeszcze w tych, którzy z powodu nakładanych na uczelnie restrykcji finansowych nie dostają szansy, aby, mimo talentów, chęci i ambicji, otrzymać pracę na etacie nauczycielskim i/lub badawczym. Uderzają wreszcie w tych studentów, którzy od studiów oczekują czegoś więcej i czegoś innego niż nabycia zestandaryzowanych efektów kształcenia.

Całość petycji i możliwość jej podpisania tu