Filozofia języka religijnego, poza teoretyczną wartością jej rezultatów, może pełnić dwojaką, istotną dla wiary i jej przekazywania, funkcję. Dla teologa szczególnie interesująca jest rola, jaką analiza języka religijnego może odegrać, gdy chodzi o zachowanie w teologicznych rozważaniach transcendencji Boga.
Filozofia języka religijnego, poza teoretyczną wartością jej rezultatów, może pełnić dwojaką, istotną dla wiary i jej przekazywania, funkcję. Dla teologa szczególnie interesująca jest rola, jaką analiza języka religijnego może odegrać, gdy chodzi o zachowanie w teologicznych rozważaniach transcendencji Boga.
Odsłonięcie. Epistemologiczne podstawy filozofii języka religijnego w poglądach Iana T. Ramseya
Zbigniew Bomert OP
wydawca: Universitas
ilość stron:158
Wstęp
Filozofia języka religijnego, poza teoretyczną wartością jej rezultatów, może pełnić dwojaką, istotną dla wiary i jej przekazywania, funkcję. Dla teologa szczególnie interesująca jest rola, jaką analiza języka religijnego może odegrać, gdy chodzi o zachowanie w teologicznych rozważaniach transcendencji Boga. Wiąże się to z faktem, że możliwość sensownych wypowiedzi o Bogu pozostaje jeśli nie w sprzeczności, to w stałym napięciu w stosunku do transcendencji Boga. Dobra teologia przynajmniej implicite zawierać musi dobrą filozofię języka teologicznego, aby przekazywać prawdy o Tym, który nie jest jedną z rzeczy tego świata. Druga rola filozofii języka religijnego w oczywisty sposób wiąże się z apologetyką i obejmuje wyjaśnianie, w jaki sposób wypowiedzi o Bogu są wypowiedziami sensownymi, które można oceniać pod względem prawdziwości. To zadanie ma dużą wagę w czasie, gdy nasilają się w kulturze nurty kwestionujące nie tylko prawdziwość określonego wyznania religijnego, ale samą możliwość sensownych, przedmiotowych wypowiedzi religijnych.
Twórczość Ramseya jest interesująca z tego względu, że podjął się on obu tych zadań.
przeczytaj dłuższy fragment wstępu