Film jest największym widowiskiem współczesnego świata; ani dawne walki gladiatorów, ani mistrzostwa w piłce nożnej nie zgromadziły nigdy tak wielkiej publiczności. Wielkiej, a także różnorodnej. Kino stało sie nowym esperanto, ponieważ jego jezyk jest zrozumiały dla każdego: zarówno dla analfabety, jak i inteligenta. Kino przekracza granice: niezwykłą popularnością cieszą się w Polsce obrazy Wong Kar-Waia, twórcy z Hong-Kongu. Trudne w odbiorze kino Andrzeja Żuławskiego przezywa swój renesans w Stanach Zjednoczonych. Filmy Wajdy uznano za kanon światowej kinematografii.
Film jest największym widowiskiem współczesnego świata; ani dawne walki gladiatorów, ani mistrzostwa w piłce nożnej nie zgromadziły nigdy tak wielkiej publiczności. Wielkiej, a także różnorodnej. Kino stało sie nowym esperanto, ponieważ jego jezyk jest zrozumiały dla każdego: zarówno dla analfabety, jak i inteligenta. Kino przekracza granice: niezwykłą popularnością cieszą się w Polsce obrazy Wong Kar-Waia, twórcy z Hong-Kongu. Trudne w odbiorze kino Andrzeja Żuławskiego przezywa swój renesans w Stanach Zjednoczonych. Filmy Wajdy uznano za kanon światowej kinematografii.
Marcin Darmas
Obywatel rycerz. Zarys socjologii filmu
rok wydania: 2014
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Przeczytaj wprowadzenie do książki Marcina Darmasa Obywatel Rycerz