Obywatel rycerz - Marcin Darmas

Film jest największym widowiskiem współczesnego świata; ani dawne walki gladiatorów, ani mistrzostwa w piłce nożnej nie zgromadziły nigdy tak wielkiej publiczności. Wielkiej, a także różnorodnej. Kino stało sie nowym esperanto, ponieważ jego jezyk jest zrozumiały dla każdego: zarówno dla analfabety, jak i inteligenta. Kino przekracza granice: niezwykłą popularnością cieszą się w Polsce obrazy Wong Kar-Waia, twórcy z Hong-Kongu. Trudne w odbiorze kino Andrzeja Żuławskiego przezywa swój renesans w Stanach Zjednoczonych. Filmy Wajdy uznano za kanon światowej kinematografii.

Film jest największym widowiskiem współczesnego świata; ani dawne walki gladiatorów, ani mistrzostwa w piłce nożnej nie zgromadziły nigdy tak wielkiej publiczności. Wielkiej, a także różnorodnej. Kino stało sie nowym esperanto, ponieważ jego jezyk jest zrozumiały dla każdego: zarówno dla analfabety, jak i inteligenta. Kino przekracza granice: niezwykłą popularnością cieszą się w Polsce obrazy Wong Kar-Waia, twórcy z Hong-Kongu. Trudne w odbiorze kino Andrzeja Żuławskiego przezywa swój renesans w Stanach Zjednoczonych. Filmy Wajdy uznano za kanon światowej kinematografii.

 

Marcin Darmas

Obywatel rycerz. Zarys socjologii filmu

rok wydania: 2014

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

 

 

Przeczytaj wprowadzenie do książki Marcina Darmasa Obywatel Rycerz