Zatem jedność Mistycznego Ciała Chrystusa, jedność nadprzyrodzona, zakłada pierwszą, przyrodzoną jedność: jedność rodzaju ludzkiego. Toteż ojcowie Kościoła, którzy mówiąc o łasce i zbawieniu, wciąż mieli na względzie Ciało Chrystusowe, zwykli również, mówiąc o stworzeniu, wymieniać nie tylko powstanie poszczególnych jednostek, mężczyzny i niewiasty, ale przede wszystkim podziwiali stworzenie przez Boga rodzaju ludzkiego jako całości.
Zatem jedność Mistycznego Ciała Chrystusa, jedność nadprzyrodzona, zakłada pierwszą, przyrodzoną jedność: jedność rodzaju ludzkiego. Toteż ojcowie Kościoła, którzy mówiąc o łasce i zbawieniu, wciąż mieli na względzie Ciało Chrystusowe, zwykli również, mówiąc o stworzeniu, wymieniać nie tylko powstanie poszczególnych jednostek, mężczyzny i niewiasty, ale przede wszystkim podziwiali stworzenie przez Boga rodzaju ludzkiego jako całości.
Katolicyzm. Społeczne aspekty dogmatu
Henri de Lubac
wydawca: W Drodze
ilość stron: 372
OD WYDAWCY (2011)
Papież Benedykt XVI ogłosił rok 2013 „Rokiem Wiary”. Rozpocznie się on dnia 11 października 2012 r., w pięćdziesiątą rocznicę otwarcia Soboru Watykańskiego II. Dziedzictwo tego Soboru – najdonioślejszego wydarzenia w dziejach Kościoła minionego stulecia – jest przedmiotem szczególnej refl eksji obecnego papieża. Do tej refleksji zaprasza on ogół wiernych:
Na październik 2012 r. zwołałem Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów na temat „Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej”. Będzie to dobra okazja do wprowadzenia całej wspólnoty kościelnej w czas szczególnej refleksji i ponownego odkrycia wiary. […] Chcemy obchodzić ten Rok Wiary w sposób godny i owocny. Trzeba zintensyfi kować refl eksję na temat wiary, aby pomóc wszystkim wierzącym w Chrystusa w stawaniu się bardziej świadomymi i ożywić ich przywiązanie do Ewangelii, zwłaszcza w okresie głębokich przemian, jakie ludzkość przeżywa obecnie (motu proprio Portam fidei).
Tym namysłem nad wiarą chrześcijan papież chce objąć zarówno wszystkich członków Kościoła, jak i wszystkich poszukujących prawdy i sensu istnienia:
W naszym kontekście kulturowym wielu ludzi – choć nie rozpoznaje w sobie daru wiary – szczerze poszukuje ostatecznego sensu i definitywnej prawdy o swym istnieniu i świecie. To poszukiwanie jest autentyczną „preambułą” wiary, gdyż kieruje ludzi na drogę, która prowadzi do tajemnicy Boga. Sam ludzki rozum nosi w istocie wrodzoną potrzebę tego, „co wartościowe, nieprzemijalne”. Wymóg ten stanowi nieustannie zachętę, trwale wpisaną w serce człowieka, aby wyruszyć w drogę i znaleźć Tego, którego byśmy nie poszukiwali, gdyby nie wyszedł już nam na spotkanie. Wiara zaprasza nas właśnie na to spotkanie i w pełni otwiera (motu proprio Portam fidei).
przeczytaj cały wstęp, fragment książki oraz przejrzyj jej spis treści