Jan Zachwatowicz: Zagadnienie odbudowy Zamku – jako rekonstrukcji jego formy i wnętrza

Jedy­nie ludzie rozumiejący znaczenie pomników kultury nie mieli wątpli­wości, że Zamek Warszawski, jako główny akcent historycznej dzielnicy Warszawy, winien być odbudowany w swej formie dawnej – pisał Jan Zachwatowicz.

Już w latach 1939-40 w chwili barbarzyńskiej rozbiórki Zamku War­szawskiego przez hitlerowców, poprzedzającej jego wysadzenie, a potem w obliczu tragicznej ruiny dyskutowany był wśród architektów pro­blem – co robić z Zamkiem. Padały pomysły pozostawienia ruin jako dokumentu barbarzyństwa, wzniesienia Zamku ze szkła (sic!) jako sym­bolicznej wizji-widma przeszłości lub wreszcie wzniesienia nowej cał­kiem budowli, przekreślając jego dawną formę i założenia. Niemcy w swych okupacyjnych projektach przekształcenia urbanistycznego Warszawy przewidywali również budowę na miejscu Zamku wielkiego centralnego budynku zrywającego z dawną formą i założeniem. Jedy­nie ludzie rozumiejący znaczenie pomników kultury nie mieli wątpli­wości, że Zamek Warszawski, jako główny akcent historycznej dzielnicy Warszawy, winien być odbudowany w swej formie dawnej; zabiegali o uratowanie i zachowanie jak największej ilości fragmentów architek­tonicznych i materiałów dokumentacyjnych, które staną się podstawą dla jego odbudowy.

Ryc. 240. Zamek od strony Wisły. Mal. Canaletto (Muzeum Narodowe w Warszawie).

Historyczna decyzja Sejmu Rzeczypospolitej z dnia 2 lipca 1940 roz­strzygnęła pozytywnie zasadniczą sprawę odbudowy Zamku Warszaw­skiego i w najbliższych latach dostojne oblicze Stolicy Państwa uzyska i ten tak ważny element. Trasa W-Z i konieczna regulacja Placu Zam­kowego podniosą jeszcze bardziej jego wartości architektoniczne.

Ryc. 241. Zamek Warszawski. Sala Marmurowa, ściana z kominkiem (XVIII w.) Gabinet Rycin U.W.

W studiach i projektach dla Zamku Warszawskiego, opracowywanych od kilku lat w Urzędzie Konserwatorskim na m. st. Warszawę, wyja­śnione zostały te podstawowe elementy, które muszą stać się punkiem wyjścia przy realizacji wielkiej koncepcji odbudowy Zamku.

Zamek Warszawski nie jest budowlą jednolitą, która powstałaby jako dzieło indywidualnej twórczości jednostki. Składały się na jego powsta­nie wieki i wysiłki wielu architektów, pracowały przy nim tysiące róż­nych rąk. Wynikająca stąd różnorodność elementów architektonicznych Zamku Warszawskiego stanowi jego cechę charakterystyczną i jego swoiste piękno. Dlatego też nie może być mowy o odbudowie Zamku w jakiejś wybranej dowolnie jednolitej formie. Przy odbudowie Zamku winniśmy przeprowadzić odtworzenie tej jego właściwości, rekonstruując i elewację gotycką dawnego Zamku Książąt Mazowieckich we wschod­niej części dziedzińca i wieloboczną bryłę epoki Wazów od Trasy W-Z i Placu, i Saską elewację od Wisły, jak i fragmenty elewacji Stanisła­wowskiej w południowej stronie dziedzińca. Tak ujęta odbudowa formy zewnętrznej Zamku, oparta o istniejący pełny materiał dokumentacyjny, pozwoli na racjonalne wykorzystanie ogromnych zasobów zachowanych fragmentów architektonicznych, z których każdy wróci w ten sposób na swe dawne miejsce. Podkreślić należy, że w formach architektonicz­nych Zamku pozostałe fragmenty architektoniczne odgrywają zasadni­czą rolę. Należy sobie zdać sprawę, że nie mur i jego technika i nie powłoka-tynk na murze stanowią w Zamku o wyrazie architektonicznym, lecz proporcje bryły i detale jak gzymsy, podziały, obramienia otwo­rów, bramy i portale, wsporniki, hełmy itp. – wszystko to, co właśnie zostało zachowane i pozwoli na odtworzenie form Zamku jako czoło­wego zabytku Warszawy.

Przy realizacji odbudowy Zamku można i należy oprzeć się o najno­wocześniejszą technikę budowlaną w zakresie wznoszenia murów, stro­pów i konstrukcji dachowej przy jednoczesnym starannym dobraniu, naprawie i obsadzeniu na właściwym miejscu zachowanych fragmen­tów kamieniarskich i innych detali stanowiących o wyrazie architekto­nicznym budowli.

Ryc. 242. Zamek Warszawski. Sala Tronowa.
Ryc. 243. Zamek Warszawski. Sala Rycerska.

Ryc. 244. Zamek Warszawski. Sala Assamblowa.

Ryc. 245. Zamek Warszawski. Sala Audiencyjna (dawna).

Ryc. 246. Zamek Warszawski. Sala Sejmowa w epoce Królestwa Kongresowego.

Przy rozwiązaniu zagadnienia odbudowy wnętrz Zamku podkreślić należy kilka momentów, które określają dość precyzyjnie kierunek prac i możliwości rozwiązań. Układ i wymiary wnętrz są w znacznym stopniu ograniczone rozstawem ścian, stropów i rozmieszczeniem otworów. Proporcje pomieszczeń i sal są w znacznym stopniu uzależnione od ze­wnętrznej formy budynku. Będzie więc rzeczą naturalną i racjonalną dążenie do maksymalnego wyzyskania zachowanego materiału auten­tycznego, który pozwala nam na odtworzenie całego szeregu sal w peł­nym blasku wspaniałych dawnych osiągnięć architektonicznych. Doty­czy to w szczególności sal w skrzydle od strony Wisły. a więc w przy­ziemiu sal ze słupami, a na piętrze amfilady sal epoki Stanisławowskiej, poczynając od sali Mirowskiej a kończąc na wielkiej Sali Balowej. Ilość zachowanych elementów architektonicznych tych sal pozwala na cał­kowite i dokładne ich odtworzenie, a następnie na odpowiednie wypo­sażenie również w znacznej części zachowanymi meblami i przedmio­tami dekoracyjnymi tej epoki z Zamku Warszawskiego, rozproszonymi dziś po zbiorach, muzeach i składach. W ten sposób odbudowana forma zewnętrzna Zamku znalazłaby odpowiednik w szeregu wspaniałych historycznych wnętrz, będących chlubą naszego dorobku kulturalnego, stworzonego rękami polskiego artysty i rzemieślnika.

Inne pomieszczenia Zamku, stanowiące zresztą większą część jego po­wierzchni użytkowej winny być odbudowane w formach, które albo będą neutralne, albo nawiążą do rozwiązań dawnych zachowanych w materiale ikonograficznym. Tak na przykład przy konieczności wpro­wadzenia do Zamku wielkiej sali zebrań najsłuszniej będzie oprzeć się o formę znaną z rycin dawnej Sali Poselskiej. Unikniemy w ten sposób zarówno dysharmonii, jak i niebezpieczeństwa czyhającego na każdym kroku w pracach architektonicznych, a mianowicie kosmopolitycznej „modernizacji”.

Oczywiście przy odbudowie wnętrz należy zastosować wszelkie naj­nowsze zdobycze techniczne w zakresie ogrzewania, wentylacji, oświe­tlenia, urządzeń sanitarnych i gospodarczych, które nadadzą Zamkowi pełną wartość użytkową dla współczesnych potrzeb i nowego programu.

Doświadczenia osiągnięte przy odbudowie i adaptacji licznych pała­ców warszawskich na nowe cele społeczne wykazały niezbicie możli­wość uzyskania przydatności użytkowej nie tylko przy zachowaniu, ale nawet wydobyciu i podniesieniu wartości architektonicznych obiektu zabytkowego.

Przy tak rozumianym opracowaniu projektu odbudowy Zamku jed­nym z najistotniejszych momentów jest stała konfrontacja nowego programu użytkowego z układem i formą zarówno całości budynku, jak i poszczególnych jego wnętrz. I dlatego opracowanie projektu winno znaleźć się w ręku architektów, którzy przy pełnym zrozumieniu no­wych potrzeb i nowej techniki posiadają również pełną znajomość form architektonicznych Zamku w różnych epokach kształtowania się tych form, architektów, którzy zdołają nie uronić nic z pozostałych nam możliwości odtworzenia wartości architektonicznych tego obiektu. Opra­cowanie projektu powinno być oparte na gruntownych i wnikliwych studiach i wymaga z natury rzeczy dość długiego czasu.

Rvc. 247. Zamek Warszawski. Fasada skrzydła południowego od strony dziedzińca, wykonana wg projektu arch. Merliniego.

Ryc. 248. Zachowane fragmenty architektury wnętrza z Sali Rycerskiej, Boazerie z płaskorzeźbami w drzewie złoconymi i listwy przyścienne z motywem liści laurowych, również złocone.

    

Ryc. 249. Sala Konferencyjna.
Ryc. 250. Autentyczne fragmenty fresków z Sali Konferencyjnej.

Ryc. 251. Sala Konferencyjna. Autentyczno fragmenty fresków

Realizacja odbudowy Zamku winna być przeprowadzona według naj­nowszych zasad techniki i organizacji robót budowlanych, które za­pewnią urzeczywistnienie uchwały Sejmu w terminie kilkuletnim. Już obecnie można przystąpić do wykonania olbrzymiego zakresu robót przy naprawie i uzupełnieniu zarówno elementów kamieniarskich jak gzymsy, obramienia otworów itp., jak i stolarskich – boazerie, drzwi, okna itp. Praca ta wymaga zatrudnienia licznego zespołu rzemieślników specjalistów i powinna być podjęta niezwłocznie. Wcześniejsze wyko­nanie tej ogromnej pracy zbliży moment pełnej realizacji zamierzonego wielkiego dzieła.

Nie ulega wątpliwości, że tak pomyślana odbudowa Zamku War­szawskiego. przy której przywrócona zostanie forma zewnętrzna tego wspaniałego pomnika kultury i dziejów narodu polskiego, stanie się również wspaniałym osiągnięciem technicznym i kulturalnym nowej Polski Ludowej.

Jan Zachwatowicz