Na naszym kursie wykładają prof. Szlachta, prof. Bartyzel, prof. Kuniński, prof. Rau i inne sławy
Na naszym kursie wykładają prof. Szlachta, prof. Bartyzel, prof. Kuniński, prof. Rau i inne sławy
Zapraszamy do studiowania filozofii przez Internet na Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.
Kursy e-learningowe "Filozofia polityki online" organizowane przez Wyższą Szkołę Europejską im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie są w skali Polski projektem unikalnym. Nasze studia mają umożliwić zapoznanie się z wynikami dociekań najlepszych umysłów bez konieczności wychodzenia z domu. Przede wszystkim zaś są okazją przeżycia niepowtarzalnej przygody intelektualnej.
Kursy są prowadzone według tzw. zasady 3 "i":
Kursy uruchamiane w semestrze II (letnim):
Wprowadzenie do filozofii polityki
Kurs stanowi wprowadzenie do filozofii polityki. Eksperci, specjalizujący się w wykładanych przedmiotach, prezentują zasadnicze przemiany myśli politycznej od starożytności do współczesności. Omówiona zostanie myśl polityczna takich postaci jak Platon, Arystoteles, św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu, Hobbes, Locke, Rousseau, Hegel. Ze współczesnych myślicieli liberałowie Nozick oraz Rawls, idee komunitaryzmu, republikanizm.
Wykład poprowadzą: prof. Zbigniew Rau, prof. Bogdan Szlachta, dr hab. Miłowit Kuniński, dr hab. Paweł Kłoczowski, dr Dorota Pietrzyk-Reeves.
Prowadzący: dr Marek Przychodzeń, mgr Michał Podniesiński.
Filozofia polityczna w starożytności i średniowieczu. Powrót nieznanego.
Kurs stanowi przegląd głównych zagadnień filozofii polityki politycznej starożytności i średniowiecza, pamiętać trzeba jednak, że w tradycji klasycznej „filozofia polityki” obejmowała także etykę. W pierwszej części kursu omówione zostaną podstawowe pojęcia tej filozofii, głównie na kanwie pism Platona i Arystotelesa, takie jak szczęście, rozum, sprawiedliwość i przyjaźń. Przedmiotem namysłu będą także takie zagadnienia jak: typologia ustrojów, ustrój mieszany, zmiany ustroju i transformacje ustrojowe, rządy prawa, prawo pozytywne i naturalne. W drugiej części poświęconej myśli politycznej średniowiecza zapoznam uczestników z kluczowymi zagadnieniami natury politycznej i prawnej, które stanowiły przedmiot rozważań w ramach filozofii chrześcijańskiej wieków średnich (m.in. prawo naturalne, spór o istotę i granice władzy oraz formy jej sprawowania, wzajemne relacje zwierzchników duchowych i świeckich, rozumu i objawienie) oraz systematyczna prezentacja najważniejszych stanowisk filozoficznych (m.in. św. Augustyn, Jan z Salisbury, św. Tomasz z Akwinu, Marsyliusz z Padwy).
Elementy wykładu: prof. Jacek Bartyzel
Prowadzący: dr Marek Przychodzeń
Przedmiotem kursu będzie nowożytna filozofia polityczna od XVI – XVIII w. Studenci zapoznają się dorobkiem najważniejszych myślicieli politycznych doby nowożytnej m.in. Machiavellego, Bodina, Grocjusza, Hobbesa, Locke’a, Monteskiusza, Smitha, Burke’a oraz Rousseau. Prześledzenie historii doktryn politycznych od czasów Renesansu do Oświecenia i Rewolucji Francuskiej pozwoli zidentyfikować przemiany głównych kategorii myśli politycznej (jak prawa natury, suwerenność, wolność, władza, umowa społeczna), odpowiedzialnych za wykształcenie współczesnego sposobu postrzegania państwa i społeczeństwa.
Prowadzący: dr Maciej Zakrzewski, dr Rafal Lis
Postmodernizm. Przewodnik po płynnej ponowoczesnośc
Kurs jest nastawiony na głębokie zrozumienie i interpretację zjawisk we współczesnej filozofii, której olbrzymią część stanowi właśnie szeroko rozumiany postmodernizm. Nurt, szkoła, epoka, czy tylko moda, a może rzeczywiście zupełnie nowy sposób myślenia i doświadczania rzeczywistości, z którego ciągle jeszcze nie zdajemy sobie sprawy. Kurs ten umożliwi uczestnikom dogłębne zrozumienie większości ważnych kwestii, czy motywach charakterystycznych dla postmodernizmu, w taki sposób by uczestnik sam mógł wyrobić sobie krytyczną opinię. Kurs składa się z najważniejszych fragmentów prawie 50 pozycji naukowych, często bardzo trudno dostępnych, kilkunastu godzin wykładów na szczegółowe zagadnienia prowadzonych przez osoby, które zajmują się danymi zagadnieniami, kilku godzin wideokonferencji (w zależności od zainteresowania), licznych dyskusji na forach, testów i kilku dłuższych wypowiedzi pisemnych.
Prowadzący: mgr Michał Podniesiński
Przedsiębiorczość i dobrobyt. Wprowadzenie do szkoły austriackiej w ekonomii
Kurs wprowadzający do teorii szkoły austriackiej jest skierowany zarówno do osób chcących zdobyć podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania gospodarki, jak i do osób zaznajomionych z ekonomią głównego nurtu(głównie pod wpływem neoklasycznej mikroekonomii oraz nowego keynesizmu i monetaryzmu w makroekonomii).
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z zasadami działania gospodarki rynkowej oraz przedstawienie w przystępny sposób najistotniejszych elementów teorii ekonomii w ujęciu szkoły austriackiej. Kurs bazuje na dostępnych w języku polskim pracach najwybitniejszych przedstawicieli szkoły. Materiał obejmuje teorię wyceny opartą na zasadzie użyteczności krańcowej, specyficzne „austriackie” ujęcie konkurencji i przedsiębiorczości w warunkach gospodarki rynkowej i mieszanej, a także refleksję nad systemami gospodarczymi.
Prowadzący: mgr Ryszard Jacek Kubisz
Kurs stanowi wprowadzenie do historii ustroju państw cywilizacji europejskiej. Celem kursu jest przedstawienie ewolucji podstawowych instytucji i pojęć ustrojowych, a także kształtowanie umiejętności analizowania współczesnych relacji ustrojowych w kontekście historycznym. Poszczególne moduły poświęcone będą ustrojom tych państw, które na trwałe wpisały się w dziedzictwo kultury politycznej i prawnej Zachodu.
Prowadzący: dr Piotr Michalik
Centrum Studiów Podyplomowych
ul. Filipa 25, Kraków
tel. 12 683 24 60
e-mail: podyplomowe@wse.krakow.pl
Rozmowa z drem Markiem Przychodzeniem
Za kilka dni kończy się rekrutacja na studia "Filozofia polityki ONLINE". O pierwszym tego rodzaju projekcie w Polsce opowiada jego pomysłodawca filozof dr Marek Przychodzeń.
Skąd pomysł na tego typu projekt? Brzmi amerykańsko…
Pomysł zrodził się właśnie podczas mojego pobytu w Stanach Zjednoczonych, gdzie po raz pierwszy na własne oczy zobaczyłem na czym polega e-learning i jakie są jego zalety. Wcześniej ta metoda nauki wydawała mi się niewiarygodna. Mój przyjaciel Patrick ukończył właśnie licencjat na prywatnym uniwersytecie w Steubenville w Ohio, po czym założył rodzinę i nie miał możliwości wyjazdu np. do Waszyngtonu, by kontynuować studia. Zapisał się wtedy na studia zdalne do International Catholic University, założonego przez znanego filozofa Ralpha MacInernego.
I spodobało się panu…
Podglądając jak wygląda to jego studiowanie, połknąłem bakcyla. Umocniłem się w przekonaniu o potrzebie stworzenia takich studiów podczas mojej pracy na Uniwersytecie Papieskim w Krakowie. Zdałem sobie wtedy sprawę, gromadząc w ramach moich obowiązków wykładowców wysokiej klasy, specjalizujących się w filozofii polityki, że wiedza, którą dysponują, jest na tyle ważna i unikalna, że powinna przekroczyć progi sali uniwersyteckiej szczególnie biorąc pod uwagę stan debaty publicznej w naszym kraju.
Czym „filozofia polityki online” różni od zwykłych akademickich kursów?
Technologia e-learningu umożliwia zgromadzenie na jednym kursie wykładów specjalistów od zagadnień, które są akurat omawiane i to nawet z różnych miast. Np. na naszym kursie wykładają prof. Szlachta, prof. Bartyzel, prof. Kuniński, prof. Rau i inne sławy. Zawsze mi brakowało takiej specjalizacji na uniwersytecie. Tradycyjne kursy zmuszają wykładowców do wykładania nieraz tego, na czym być może słabo się znają. Poza tym technologia cyfrowa umożliwia studentom dostęp do podręczników i niezbędnych tekstów, tak że nie są zmuszeni do czasochłonnego poszukiwania literatury, którą zgromadziliśmy za nich.
Jak każdy projekt i ten zapewne ma swoje plusy i minusy…
E-learninig daje szansę studiowania w domu, dzięki czemu nie ponosi się kosztów związanych z koniecznością fizycznej obecności na sali wykładowej. Minusem jest oczywiście brak bezpośredniego kontaktu z wykładowcami, staramy się to nadrobić ciągłą opieką merytoryczną i wideokonferencjami. Zapyta ktoś, czym różnimy się od innych” e-learnigów”? Odpowiem: jakością – my stawiamy na najlepszych, mamy autorski program i skupiamy się na problemach, debacie i dyskusji, a nie – tak jak większość na biernym odtwarzaniu treści, często miałkich podręczników!
Do kogo skierowane są te studia?
Studia adresowane są do osób pracujących, które rozpoczęły już karierę zawodową, być może sporo już osiągnęły w życiu i czują potrzebę i możliwość nauczenia się czegoś ważnego, choć niekoniecznie o utylitarnym, przeliczalnym na pieniądze charakterze. Filozofia polityki porządkuje myślenie, ponieważ dotyczy spraw najważniejszych: szczęścia, przyjaźni, sprawiedliwości, państwa.
Jakie Państwo mają plany na przyszłość?
W tym roku udało nam się otworzyć pełnowymiarowe studia podyplomowe i udało nam się utworzyć pełen program studiów uwzględniając w tym kursy kanoniczne i dodatkowe. Cieszą się one już sporym zainteresowaniem. Planujemy stałe rozszerzenie tematyki, a także w przyszłości stania się czymś w rodzaju wielkiej interaktywnej agory, gdzie byłaby możliwość powrotu do szlachetnej sztuki dialogu politycznego i debaty filozoficznej.
Biorąc pod uwagę realia, brzmi jednak idealistycznie.
Raczej nowatorsko. Nasze kursy wyróżnia właśnie jakość i oryginalność. Zerwanie całkowicie z modelem studiów zawodowych pozwala skupienie się na fascynujących zagadnieniach, które są bardzo ważne dla każdego człowieka, lecz nie przekładają się bezpośrednio na korzyść materialną. Choć, dodajmy, prostowanie kręgosłupa moralnego i wyjaśnienie wielu nieporozumień, ma bardzo praktyczny obywatelski wymiar, stąd profil naszych studiów. Chcemy uczyć problematyki do tej pory mało obecnej na uniwersytetach, np. filozofii politycznej I Rzeczpospolitej, czy filozofii ekonomii.
Czy istnieje jakiś związek między kryzysem w szkolnictwie wyższym a waszą inicjatywą?
Programy akademickie uniwersytetów państwowych często nie są w stanie zapewnić wykładowcom wystarczającej liczby studentów dziennych, by uruchomić np. kurs z filozofii politycznej Arystotelesa. Studenci dowiadują się więc o tej ważnej filozofii niemal przypadkiem, na marginesie innych kursów. Zgodzi się pan, że jest to jednak pewnego rodzaju strata. Być może jest to również nisza, którą uda nam się zagospodarować. Również rosnąca komercjalizacja studiów i niż demograficzny skłania nas do szukania niestandardowych sposób dotarcia do pasjonatów i ludzi zainteresowanych czymś więcej, niż proponuje to kultura popularna.
Rozmawiał Michał Podniesiński