Debata: Polska (jak) u Sławomira Mrożka?

W piątek 17 lipca zapraszamy na dyskusję poświęconą postaci dramaturga, który stał się klasykiem już za swojego życia. Czy groteskowy i absurdalny świat z dramatów Sławomira Mrożka jest tylko twórczą fikcją? Między innymi na to pytanie będziemy starali się odpowiedzieć z naszymi rozmówcami: Antonim Liberą, Maciejem Urbanowski i Pawłem Charą.

W dyskusji poświęconej postaci i twórczości Sławomira Mrożka udział wezmą:
Paweł Chara – sekretarz i fotograf Sławomira Mrożka, prezes fundacji jego imienia;
Antoni Libera – pisarz, tłumacz, reżyser teatralny i przyjaciel Sławomira Mrożka;
Maciej Urbanowski – literaturoznawca, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego;
Karol Grabias – prowadzenie (Teologia Polityczna).

Gdzie: INTERNET – transmisja ONLINE!
Kiedy: 17 lipca (piątek);
Godz. 18.00;
LINK DO TRANSMISJI

WEŹ UDZIAŁ W WYDARZENIU

___________________

Urodzony 90 lat temu pisarz, dramaturg – to postać, która stała się klasykiem już za swojego życia. Jego twórczość szybko zyskała rozgłos, uznanie i doczekała się przekładów na języki obce. Jak sam pisał w Dzienniku z przekąsem „jestem już polską – jedną z polskich – instytucją”. Rzeczywiście, dzięki swoim dramatom z nietuzinkową formą i humorem, został rozsławiony i stawiany wśród takich postaci jak Beckett czy Ionesco. Jednak – co ważne – Mrożek nie ucieka do czystej formy, do czystego nonsensu, a wychodzi od pewnych przesłanek umocowanych w rzeczywistości, w historii, w doświadczeniu osobistym, ale i wspólnoty, z której się wywodził. Można w pewnym stopniu zestawić go (i z pewnością bardzo by był rad z tego porównania!) z Gombrowiczem, wadzącym się z polskością, która uwiera, ale magnetyzuje i zniewala własną niezbywalną formą.

Chcemy spojrzeć na twórczość autora nieśmiertelnego „Tanga” i zadać mu pytania o współczesność. Czy konwencja teatru absurdu, należąca już do historii literatury, nie zdążyła stracić swój egzystencjalny ładunek? Jak z perspektywy czasu prezentuje się uniwersalizm Mrożka i jego zmagania z polską i nowoczesną formą? Co jego groteska i humor mówią nam o późnej nowoczesności? Zachęcamy do udziału w debacie!
___________________

2020 NCK dofinans interwencje RGB