
Bartosz Światłowski: Polska i Węgry. Media w

nowych demokracjach

Ani III RP, ani Republika Węgierska nie były wymarzonymi akuszerami

wolności i obiektywizmu telewizji i radia

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

Ani III RP, ani Republika Węgierska nie były wymarzonymi

akuszerami wolności i obiektywizmu telewizji i radia

Wybór Polski i Węgier jako dwóch przykładów roli mediów w rodzących

się demokracjach może być pouczający z co najmniej dwu powodów. Po

pierwsze, w obu państwach dokonano bezkrwawej transformacji

ustrojowej, która jednak nie ustrzegła się błędów i wypaczeń, także a

może przede wszystkim w sferze wolności słowa i swobody działania

mediów. Polski „Okrągły Stół” oraz węgierski tzw. „trójkątny stół” nie

były początkiem weryfikacji komunistycznej przeszłości i faktycznej

wymiany elit politycznych i dziennikarskich. Oba wydarzenia stały się

raczej swego rodzaju umową komunistycznych elit i demokratycznej

opozycji, w której to umowie zawarto porozumienie dotyczące



powolnych zmian, jakie zdaniem obu stron były nieuchronne w

najbliższym czasie. Przemiany zatem odbywały się w sposób nie nagły i

zasadniczy, ale raczej poprzez ewolucyjny i powolny scenariusz

oddawania władzy przez starą nomenklaturę rosnącej w siłę opozycji

demokratycznej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy było bądź to

przedłużenie egzystencji prasy już   wówczas postkomunistycznej, bądź

jak w przypadku Węgier zapewnienie powodzenia dziennikom o

komunistycznej proweniencji z dokonanymi tylko kosmetycznymi

zmianami mającymi odciągnąć uwagę od niepopularnej genezy pisma

(np. Nepszabadsag). Paralele nie kończą się jednak   na fakcie

podobieństwa w okresie przemian.

Istotnym czynnikiem determinującym m.in. znaczenie i pozycję

mediów w obu państwach były rządy ugrupowań

postkomunistycznych ( w Polsce w latach 93 – 97 oraz 2001 – 2005, a

na Węgrzech w okresie 94 – 98 i 2002 – 2010). Co charakterystyczne

rządom postkomunistów w obu państwach położył kres kryzys władzy

objawiający się w postaci już to afery korupcyjnej (Polska), już to

skandalu ujawniającego świadome i celowe oszukiwanie społeczeństwa

przez najwyższe władze państwowe ( kazus Węgier). Z tego właśnie

względu zestawienie obu krajów zdaje się pożyteczne. Pokazuje

bowiem niebezpieczne i wprost zagrażające racji stanu konsekwencje

niedokończonej weryfikacji   i lustracji   przedstawicieli najwyższych

władz państwowych oraz środowisk dziennikarskich. To co   staram się

tu naszkicować ma jednak by tak rzec szerszy horyzont przyczynowo –

skutkowy.     Zjawisko   nazwane przez Gustawa Herlinga –

Grudzińskiego „wielkim zamazaniem” czy ochrzczone przez Zbigniewa

Herberta „zapaścią semantyczną” polegało na rozmyciu jasnych granic

między dobrem i złem, tym co w życiu publicznym pożądane, cenne i



praworządne, a tym co   patologiczne, nielegalne i szkodliwe, wreszcie

między uczciwością a manipulacją. Pojęcie amnezji weszło na stałe do

słownika młodych polskiej i węgierskiej demokracji.

 

Jednak wbrew tej tezie zdaje się przemawiać zdroworozsądkowy

skądinąd argument   o nieocenionej roli mediów w wykryciu i

zaprezentowaniu politycznych patologii. W końcu to „GW”

informowała o łapówkarskiej propozycji producenta filmowego Lwa

Rywina a media transmitowały obrady komisji śledczej badającej wątki

korupcyjnych kontaktów najważniejszych osób w państwie. W

przypadku Węgier sprawa miała nieco inny przebieg, gdyż to podsłuch 

zamontowany w gabinecie premiera Gurcsyanego pozwolił na poznanie

szokującej prawdy o działaniach rządu. Jednak także i w tym przypadku

media stały się pasem transmisyjnym dalszych wydarzeń. Na pierwszy

rzut oka wydaje się, że telewizja, radio i prasa wypełniły swoje

podstawowe   informacyjną i kontrolną   funkcje. Powierzchowna i nie

przenikająca w realia rynku medialnego, nie uwzględniająca

politycznych wpływów i okoliczności interpretacja skutkuje jednak

kompletnym przewartościowaniem i odwróceniem sensu głównych

wydarzeń, tendencji i postaw ludzi mediów.

Warto spróbować wpisać przykłady funkcjonowania mediów

publicznych obu państw w pewien model teoretyczny pozwalający na

lepsze zrozumienie struktury relacji na linii media – władza i stopień

uwikłania tych pierwszych w interesy partyjno – polityczne. Opis ten w

znacznej mierze odnosi się do lat 90, kiedy nadal na Węgrzech i w

Polsce najistotniejsze znaczenie miały media publiczne nadające ton



debacie publicznej. Wówczas potencjał rodzących się stacji prywatnych

do wpływania na opinię publiczną był jeszcze znikomy. Ciągle jednak

pewne elementy obu poniższych modeli są zauważalne w praktyce

działania mediów publicznych i co ciekawe prywatnych (niekiedy te

drugie wykazują się bowiem większą gorliwością w suflowaniu

nieprawdziwych informacji).   Literatura przedmiotu w opisie

mechanizmów działania mediów publicznych w Europie Środkowo –

Wschodniej początku lat 90 posługuje się schematami zaczerpniętymi z

praktyki medialno – politycznej Włoch i Francji. Zjawisko „

italianizacji” mediów występujące na Półwyspie Apenińskim w latach

80 charakteryzowało się znaczącym powiązaniem sfery informacyjnej z

politycznym establishmentem. Państwo włoskie miało dużą kontrolę

nad pracą publicznych ośrodków medialnych, przy jednoczesnym braku

ogólnonarodowej zgody co do powszechnych norm etycznych

wyznaczających granicę dziennikarskiego i politycznego działania.

Ponadto tajemnicą poliszynela były bliskie związki mediów z elitami

politycznymi, często opierające się na wspólnych interesach i jasno

ustalonych regułach współdziałania. Co ważniejsze taka konstrukcja

współistnienia tych instytucji znajdowała poparcie wśród

najróżniejszych środowisk  ekonomicznych, społecznych, politycznych i

ideowych. Innymi słowy Włosi akceptowali ten stan rzeczy nie

przejmując się uwagami o wolności, pluralizmie, równowadze czy

wiarygodności telewizji i radia. Jeśli ten opis symbiozy polityki i

mediów przełożyć na rzeczywistość Polski i   Węgier u początków

demokratycznej drogi, okaże się on zaskakująco trafny. Co oczywiste

nie sposób w tych przykładach abstrahować od kontekstu

historycznego i instytucjonalnego.

W krajach postkomunistycznych w początkowym etapie przekształceń

niezbędna była silna kontrola państwa, które odpowiadało za

powodzenie demokratycznych przemian. Propagandowa rola telewizji



czy prasy przed 89 rokiem była nieoceniona. Już po upadku komunizmu

należało uporządkować w sensie prawnym, instytucjonalnym,

funkcjonalnym i personalnym podstawy istnienia wolnych mediów.

Sterować tym procesem musiało państwo. Wniosek płynący z tych

okoliczności każe ze zrozumieniem podejść do kwestii kontroli państwa

w początkowej fazie rodzących się niezależnych mediów. Jednak, jak się

okazało, ani III RP, ani Republika Węgierska nie były

wymarzonymi akuszerami wolności i obiektywizmu telewizji i

radia. Dość przypomnieć opory z jakimi pierwszy niekomunistyczny

premier Polski Tadeusz Mazowiecki zajmował się sprawą likwidacji

powszechnie nielubianej cenzury. Coś, co dziś można nazwać filozofią

„grubej kreski”, wbrew intencjom autora nie oznaczało nowego

otwarcia, wielkiego początku, ale raczej posłużyło za przykrywkę dla

taktyki małych kroków, ostrożnie stawianych przez rząd

Mazowieckiego z uwagą obserwujący reakcję dawnej nomenklatury.

Również Węgrzy mieli problemy w formowaniu choćby nowego prawa

dotyczącego mediów i szerzej ustrojowych rudymentów węgierskiej

państwowości. Wyrazem problemów w stanowieniu prawa jest fakt

nieuchwalenia nowej konstytucji w okresie 20 lat praworządności.

Dopiero od niedawna obowiązuje nowa ustawa zasadnicza, a w

przygotowywana jest   budząca kontrowersje ustawa medialna.

Symbolicznym świadectwem nie uporania się z własną przeszłością

stała się najpoczytniejsza gazeta węgierska Népszabadszág ( „Wolność

Ludu”) działająca od 1956 roku na zlecenie Węgierskiej Socjalistycznej

Partii Pracujących. Po 1989 roku dziennik ów stał się obok

konserwatywnego „Magyar Nemzet” („Naród węgierski”) i początkowo

liberalnego „Magyar Hirlap” („Dziennik węgierski’) największym

medium de facto współodpowiedzialnym za wyborcze sukcesy

postkomunistów. Deklaratywnie socjaldemokratyczny, faktycznie

postkomunistyczny dziennik do dziś cieszy się największą

popularnością. Podczas gdy w Polsce upada „Trubuna Ludu”, a tygodnik

„NIE” zalicza się do niszowych pism na rynku, Węgrzy ciągle ufają



takim tytułom jak „Wolność Ludu” czy w dużo mniejszym stopniu

socjalistycznemu „Népszava” („Głos ludu”), które korzeniami sięgają

najczarniejszych lat komunizmu. Zatem kryterium bliskości czy wręcz

swego rodzaju zażyłości budowanej na bazie wspólnych interesów i

korzyści środowisk medialno-politycznych jest wypełniane w

węgierskim przypadku znacznie mocniej niż w Polsce. W istocie nie

ma na Węgrzech polityka, który nie byłby w jakikolwiek sposób

nie powiązany z żadnym ośrodkiem medialnym. Nie zmienia to

faktu, że Rzeczpospolitą także charakteryzuje daleko idące przenikanie

się obu środowisk, przenikanie rozumiane nie jako naturalna dla

zawodu dziennikarza sieć kontaktów, ale jako tworzenie pewnego

układu wspólnych interesów (najdobitniejszą egzemplifikacją takiego

stanu spraw była afera Rywina). To co może na tym tle odróżniać Polskę

od silnej mediatyzacji* polityki węgierskiej, to fakt, że w Polsce dalece

bardziej część środowisk medialnych (notabene wywodzących się z

demokratycznej, głównie KOR- owskiej opozycji) posunęła się we

fraternizacji z dawna peerelowską elitą. Nie miejsce tu na analizy

związków głównych postaci przemian medialnych i ustrojowych z

obrońcami dawnego porządku. Symbolicznym ich wyrazem były słynne

słowa redaktora Gazety Wyborczej Adama Michnika „ odpieprzcie się

od generała” skierowane do dziennikarzy indagujących Wojciecha

Jaruzelskiego.

Trudno ocenić na ile tego typu praktyki i postawy podlegały

ogólnospołecznej ocenie i w ślad za tym krytyce lub akceptacji. Pytanie

bardziej zasadne dotyczyć musi świadomości opinii publicznej. Z

perspektywy czasu wydaje się, że społeczeństwa zarówno polskie i

węgierskie w znikomym stopniu zdawały sobie sprawę z silnych

powiązań ludzi mediów, polityki i służb specjalnych. Nie

przeprowadzenie lustracji w obu państwach, faktyczny brak pluralizmu

i medialnej równowagi ( w Polsce w moim przekonaniu obserwowany



po dziś dzień ze szczególnym uwzględnieniem telewizji, radia i prasy)

oraz dominacja perspektywy światopoglądowej Zachodu wzmacnianej

przez media liberalno-lewicowe (zjawisko szczególnie silne na

Węgrzech, choć obecne także w Polsce) spowodowały po pierwsze

nieobecność w powszechniej świadomości Polaków i Węgrów skali

kontaktów łączących środowiska mediów, polityków i służb

specjalnych, a po drugie swoiste przyzwolenie czy też uznanie

establishmentowego status quo.

Faktyczny brak informacji dotyczących najważniejszych wydarzeń w

państwie lub przedstawianie tychże wiadomości w sposób

zafałszowany skutkowało wysokim stopniem poparcia społecznego dla

panującego ówcześnie modelu społecznego, politycznego i

organizacyjnego. Zdawać się mogło, że osiągnięcie pewnej stabilizacji

ustrojowej zaowocuje samoistną ewolucją praktyk instytucjonalnych,

że tym razem standardy demokracji i praworządności zrodzą się same

przez się na skutek zmiany władzy. Jak wielką iluzją było podobne

myślenie pokazały dwie kluczowe nie tylko w sensie wyborczym, ale

ideowym, politycznym i prawnym afery. W Polsce afera Rywina zaś na

Węgrzech skandal Gurcsyanego zobrazowały polityczną i moralną

kondycję elit politycznych i medialnych. Te dwa wydarzenia były w

mojej ocenie przełomowe z trzech ważkich powodów. Po pierwsze były

jak się okazało naturalnym katalizatorem zmiany władz. Po drugie, co

ważniejsze uzmysłowiły obu społeczeństwom skalę politycznych

patologii, które dotąd wydawały się niegroźną mrzonką autorów teorii

spiskowych. Społeczna akceptacja w istocie antypaństwowych

zachowań zamieniła się w uświadomioną potrzebę zasadniczej zmiany

standardów i praktyki działania instytucji publicznych. Po trzecie

wreszcie wydarzenia te zaowocowały powszechnym jak się zdaje

zrozumieniem wymogu sanacji fundamentów prawnych,

instytucjonalnych i środowiskowych państwa polskiego i węgierskiego.



Praktycznym tego wyrazem były mniej lub bardziej udane próby

lustracji środowisk dziennikarskich, stworzenie instytucji

antykorupcyjnych (Polska), ustanowienie nowej konstytucji i ustawy

medialnej(Węgry), przełamanie monopolu jednej narracji historycznej i

politycznej w mediach (częściowo Polska).   Rezultaty choć

niezadowalające zmniejszyły szanse postkomunistów na powrót na

kluczowe stanowiska w państwie oraz poszerzyły nieznacznie obszar

pluralizmu w mediach ogólnokrajowych.

Znacznie bardziej radykalny model mediów francuskich z lat 60

polega na pełnym podporządkowaniu treści informacyjnych i

publicystycznych publicznych środków przekazu linii politycznej

prezydenta i rządu. Publiczne radio i telewizja stały się wówczas

instrumentem zwalczania opozycji na wiele sposobów. Jednak, co

charakterystyczne, nie używano w tym przypadku narracji

„cywilizującej” czy też argumentacji nawołującej do opamiętania. Przez

to co nazywam tu „narracją cywilizującą” rozumiem zespół środków,

argumentów, danych i swoistych chwytów mających na celu

wyperswadowanie po pierwsze konieczności poddania się pewnym

ogólnoeuropejskim trendom( za przykład zawężający znaczenie tego o

czym tu piszę do wymiaru stricte politycznego może służyć jak

najszybsze członkostwo w UE, co skądinąd jest zrozumiałe, pytanie

tylko na jakich warunkach miała by ta akcesja się odbywać – owo

pytanie dotyczące sposobu modernizacji nie padło w poważnej debacie

publicznej ani w Polsce ani na Węgrzech – oba kraje przyjęły acquis

communaiture bez zająknięcia), a po drugie   w sensie już ściśle

medialnym (tzn. praktykowane w publicystyce obu państw) używanie

szerokiego pojęcia „europejskości” jako klucza jednocześnie do

zrozumienia swych słabości i problemów, których naturalnym

rozwiązaniem miałaby być akcesja do UE, ale także jako argumentu o



charakterze cywilizacyjnym i moralnym (by nie rzec perswazyjnej

pałki) przeciwko wszelkim przejawom narodowego partykularyzmu

bądź „antymodernizacyjnego szowinizmu”.

I tak każdy, kto domagał się choćby silniejszej pozycji

negocjacyjnej lub napominał o narodowych interesach, był

zrównywany przez mainstreamowe media węgierskie i polskie z

faszystą czy neonazistą budzącym dawne demony. Co ciekawe

pojęcie europejskości zostało w tym przypadku spłycone do

współczesnej obyczajowości, kultury masowej, standardów tolerancji i

ekologii oraz zasobności portfeli obywateli i instytucji UE. Próżno

szukać w medialnych informacjach z tamtego okresu odniesień do

tradycji, historii i kultury Europy współtworzonych przecież przez oba

państwa. Można zatem skonstatować, że o ile trudno mówić o jednym

jedynym ośrodku władzy, który zmonopolizował treść przekazu

mediów publicznych przez ten okres ( jak to miało miejsce w latach 60)

to jednak pewne mechanizmy zdają się do złudzenia przypominać te

stosowane przez media francuskie. Można by ochrzcić taki sposób

funkcjonowania i wypełniania najważniejszych zadań przez największe

media publiczne (ale także prywatne – szczególnie w Polsce) mianem

„medium jedynie słusznej Sprawy”. Tą „jedynie słuszną Sprawą” jak

sądzę jest powierzchownie rozumiana tolerancja i otwartość na kulturę

zachodu, imperatyw bezrefleksyjnej adaptacji europejskich standardów

politycznych, społecznych, prawnych i kulturowych do warunków

funkcjonowania państw Europy Środkowo – Wschodniej. Warto jednak

mieć na uwadze, iż często rozumienie owej „europejskości” (w recepcji

tego pojęcia ważną, o ile nie najważniejszą rolę odgrywały i odgrywają

media publiczne i prywatne)   może być złudne i pokryte lukrem swoich

życzeń, ambicji i utopijnych wyobrażeń.



 

Bartosz Światłowski


