Antonina Karpowicz-Zbińkowska: J.S. Bach, Three Weimar Cantatas

Kantatę Himmelskönig, sei willkommen (BWV 182) Bach napisał specjalnie na Niedzielę Palmową. To wyjątkowo piękna kantata


Kantatę Himmelskönig, sei willkommen (BWV 182) Bach napisał specjalnie na Niedzielę Palmową. To wyjątkowo piękna kantata - przeczytaj flieton z  cyklu Perły Muzyki Dawnej

Kantatę Himmelskönig, sei willkommen (BWV 182) Bach napisał specjalnie na Niedzielę Palmową. To wyjątkowo piękna kantata, obok uroczystego, radosnego chóru „Witaj Królu Niebieski” mamy tu także dramatyczną, tenorową arię Jesu, laß durch Wohl und Weh, przypominającą już charakterem bachowskie pasje. Także chór z chorałem Jesu, deine Passion ist mir lauter Freude, o którym Albert Schweitzer pisze, że skomponowany jest na modłę opracowań chorałowych Pachelbela, to przykład misternej konstrukcji, niczym oprawy klejnotu.

W prezentowanym przeze mnie wykonaniu zespołu The Bach Ensemble Joshuy Rifkina mamy do czynienia z podwójnie oszczędną, niemalże „postną” aranżacją. Bach musiał przecież w okresie liturgicznym Męki Pańskiej znacznie ograniczyć skład orkiestry, napisał tę kantatę jedynie na flet i instrumenty smyczkowe. Dodatkowo, jak to zwykle u Rifkina, w wykonaniu tym słyszymy pojedynczą obsadę, co daje efekt wycyzelowania każdej frazy, a już zwłaszcza w chórze chorałowym, gdzie faktura utworu jest aż gęsta, całość brzmi lekko i koronkowo.

Antonina Karpowicz-Zbińkowska