Istnieje wiele punktów wspólnych łączących Benedykta XVI i Franciszka – nie tylko to, że obaj pozostawali pod silnym wpływem tradycji franciszkańskiej. Powiedziałabym, że w niektórych kluczowych punktach nauczanie społeczne Benedykta jest bliższe myśli Franciszka niż Jana Pawła II, nawet jeśli pod wieloma względami Benedykt był niezwykle blisko swojego poprzednika – pisze Helen Alford OP w „Teologii Politycznej Co Tydzień”: „Benedykt XVI. Wiara i ciągłość”.
Teologia Polityczna: Jakie miejsce w historii współczesnego Kościoła katolickiego zajmuje Benedykt XVI?
prof. Helen Alford OP (dziekan wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Angelicum w Rzymie): W ramach krótkiego zastrzeżenia zauważmy, że miał on już znaczące miejsce w historii Kościoła, jeszcze zanim został Benedyktem XVI. Gdybym miała ująć swoje wrażenie o jego miejscu w historii Kościoła w jednym zdaniu, powiedziałabym: „był godnym następcą Jana Pawła II”. Nie możemy jeszcze ocenić prawdziwego historycznego znaczenia tych postaci, ale ponieważ musimy mimo wszystko zrobić, co w naszej mocy, powiedziałabym, że ogromne znaczenie ma fakt, że mieliśmy papieża z Europy Środkowej, który przejął inicjatywę w ożywieniu misji ewangelizacyjnej Kościoła, zwłaszcza w Europie, a następnie papieża z Europy Zachodniej, który próbował dokończyć to, co zrobił Jan Paweł II. W tym stawić czoła kryzysowi związanemu z nadużyciami, czego Jan Paweł II, przy całej swojej wielkości, nawet jeśli z bardzo zrozumiałych powodów, biorąc pod uwagę to, co musiał przeżyć w komunizmie, nie był w stanie zrobić. Myślę, że ich relacja stanowi model dla przyszłości misji Kościoła w Europie; przywództwo będzie pochodzić z Europy Środkowej, ponieważ przy wszystkich innych naszych mocnych stronach (które również należy wykorzystać dla dobra misji Kościoła), ci z nas, którzy pochodzą z Europy Zachodniej, nie mają takiej wizji i dynamiki, jakie można znaleźć w Kościele w Europie Środkowej. Musimy połączyć siły obu „płuc” Europy (by użyć obrazu Jana Pawła II), aby stawić czoła wyzwaniom dla dzisiejszej misji Kościoła, a ci dwaj Papieże wskazują nam, jak to zrobić.
Które z decyzji podjętych przez Benedykta XVI w trakcie pontyfikatu były najważniejsze?
To zbyt trudne pytanie, by odpowiedzieć na nie „z marszu”.
Gdyby mogła Siostra wymienić jedną teologiczną tezę lub opinię wyrażoną przez Benedykta XVI, to która by to była?
Powiedziałabym, że dla jego posłania w Europie był nim nacisk na wzajemne związki pomiędzy wiarą i rozumem, w tym idea "poszerzonego rozumu", która jest niezwykle istotna z punktu widzenia współczesnego dialogu z politykami, biznesmenami i liderami kultury.
Co śmierć Benedykta XVI oznacza dla Kościoła katolickiego? Czy to koniec pewnej epoki?
Myślę, że odpowiedź na to pytanie w dużej mierze zależy od przyjętego punktu widzenia. Z mojej perspektywy istnieje wiele punktów wspólnych łączących Benedykta XVI i Franciszka – nie tylko to, że obaj pozostawali pod silnym wpływem tradycji franciszkańskiej. Powiedziałabym, że w niektórych kluczowych punktach nauczanie społeczne Benedykta jest bliższe myśli Franciszka niż Jana Pawła II, nawet jeśli pod wieloma względami Benedykt był niezwykle blisko swojego poprzednika. A zatem z mojego punktu widzenia mamy do czynienia raczej z ciągłością pomiędzy tymi trzema papieżami (a Benedykt XVI stanowi ogniwo łączące Jana Pawła II i Franciszka) niż z wielką zmianą. Nie widziałabym śmierci Benedykta jako oznaki końca epoki.
Foto: International Dominican Information
Tłum. Maciej Wilmanowicz
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury