Rzymski uniwersytet Angelicum uświetni tegoroczny dzień wspomnienia liturgicznego św. Jana Pawła II wystawą zdjęć pt. „Z Krakowa dd Rzymu. Jan Paweł II na fotografiach Adama Bujaka”. Przedsięwzięcie, którego otwarcie miało miejsce 22 października, mogło dojść do skutku dzięki współpracy kilku instytucji: Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Polskiego w Rzymie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Angelicum oraz Fundacji Świętego Mikołaja.
Wystawa „Z Krakowa do Rzymu. Jan Paweł II na fotografiach Adama Bujaka” obejmuje okres od milenium Chrztu Polski w 1966 r., którego inicjatorem był kardynał Stefan Wyszyński, do ostatniej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do ojczyzny w roku 2002. Autor zdjęć koncentruje się przede wszystkim na wątkach krakowskich w biografii papieża, ukazując go najpierw jako metropolitę, kardynała i wreszcie, jako Jana Pawła II goszczącego w Krakowie podczas pielgrzymek.
Na prawie dwustu fotografiach przedstawione są wyjątkowe momenty współczesnej historii Polski, którym towarzyszy wspólna euforia, a jednocześnie skupienie oraz jedność, będąca w tym czasie największą siłą Polaków. Fotografie są świadectwem drogi krakowskiego kardynała na tron Stolicy Apostolskiej, a także zbiorowym portretem Polaków oraz Krakowa. – Chciałbym żeby tę siłę zobaczyli ludzie, którzy sobie nie zdają sprawy, że takie wielkie wydarzenia miały miejsce w Krakowie – podkreśla Adam Bujak, autor zdjęć, a zarazem uczestnik przełomowych wydarzeń z udziałem Jana Pawła II.
Fotografie są świadectwem drogi krakowskiego kardynała na tron Stolicy Apostolskiej, a także zbiorowym portretem Polaków
Dzięki fotografiom ponownie możemy stanąć obok tłumu i jeszcze raz przyjrzeć się zbiorowym emocjom podczas Tysiąclecia Chrztu Polski, zdjęciom z budowy Arki Pana, procesji na Skałkę czy Białemu Marszowi. Nie zabraknie też prywatnych zdjęć z pokoju kardynała Wojtyły w Pałacu biskupim czy ujęć ze spontanicznych spotkań z ludźmi.
Tematyka wystawy osadzona jest w klasycznym stylu fotografii pozwala widzowi odnieść wrażenie, że sam autor jest zatopiony w momencie, w którym się znajduje, jest częścią większej wspólnoty, dzięki czemu wie jak szczegółowo uchwycić religijny obrzęd i ceremoniał. Jak podkreśla kurator wystawy Magdalena Święch: Fotografia nie pojawiła się w życiu Adama Bujaka przez przypadek. Sięgnięcie po aparat fotograficzny i uczynienie z niego głównego narzędzia pracy były podyktowane sprawami, które twórcę zafascynowały. Zetknąwszy się z religijną obrzędowością, Bujak dążył do zgłębienia jej istoty. Uczestnictwo w ceremoniach umożliwiało mu identyfikację z bohaterami tworzonych zdjęć, współodczuwanie z nimi. Dzięki temu fotograficzna dokumentacja stała się czymś więcej niż tylko powierzchownym zapisem.
Poza zbiorowym portretem Polaków postacią centralną jest Karol Wojtyła, którego Adam Bujak fotografował przez ponad 40 lat i jak sam podkreśla, najważniejszym tematem jego twórczości stała się właśnie jego osoba. Dzięki temu, podobnie jak Arturo Mari, przez wielu postrzegany jest jako osobisty fotograf papieża. Od pierwszego zdjęcia wykonanego Karolowi Wojtyle w katedrze na Wawelu w 1958 r. powstało kilkadziesiąt tysięcy kadrów. Nie zabraknie zdjęć przedstawiających Karola Wojtyły, jako zwykłego człowieka, ceniącego sobie, na co dzień skromność i minimalizm.
Wystawa będzie otwarta do 9 grudnia, od poniedziałku do soboty w godzinach 8.00–17.30.